A működő online marketing receptje

A működő online marketing receptje

Rengeteg szó esik manapság az online marketingről és annak fontosságáról, azonban a cikkek jelentős része kimerül a különböző technikák ismertetésében, tippek és trükkök adásában.

Minden marketing tevékenységet érdemes stratégiába ágyazva végezni, hiszen csak így érhető el hosszú távon is jövedelmező eredmény. Fontos a megfelelő célok kitűzése, illetve a releváns mérőszámok felállítása, hogy értékelhetővé váljon a befektetett munka, illetve annak megtérülése. Ebből következik, hogy a marketing egyik legfontosabb KPI-ja a megtérülési ráta, más néven ROI. Nem mindegy ugyanis, hogy adott eredmény mennyi erőforrás igénybevételével jött létre.

Mielőtt elmerülnénk azonban a konkrét csatornákban és eszközökben, tisztázzuk a legfontosabb kérdéseket. Mi az online marketing célja és miért kell egyáltalán foglalkozni vele?

Az online marketing célja

Abban mindenki egyetért, hogy marketing nélkül szinte lehetetlen labdába rúgni a mai kiélezett piaci viszonyok között. Minden vállalat a potenciális vásárlók figyelméért, idejéért és pozitív reakciójáért versenyez abban a reményben, hogy üzleti haszon lesz a végeredmény.

Itt jön a képbe az online marketing, mely támogatni tudja a cégek aktivitásait az alábbi 5 területen:

  1. Vásárlók szerzése, sales támogatása
  2. Meglévő vásárlók megtartása, upsell támogatása
  3. Potenciális vásárlók érdeklődésének felkeltése
  4. Potenciális vásárlók informálása
  5. Reputációmenedzsment.Az online marketingnek egyetlen célja van: eljuttatni az üzenetet a megfelelő embereknek a megfelelő időben, a megfelelő csatornákon keresztül – mindezt skálázható, ROI pozitív eszközök segítségével.

    Nem mást, minthogy a potenciális vevő információéhségének csillapítását, valamint a vásárlás felé terelését az arra legalkalmasabb marketing eszközökkel szolgálod ki. Biztos számtalan konferencián és szakmai oldalon találkoztál már az ügyfél életciklus kifejezéssel. Leegyszerűsítve így néz ki a teljes folyamat:

    Hogy miért van az egyes területek között szinergia és mi a szerepe a marketing csatornák között az összhangnak? Kezdjük azzal, hogy minden terület között lehet, és kell is találni kapcsolódást, mely afféle támogatásként is felfogható. A fenti példánál maradva: a jó tartalommal rendelkező csali például felerősíti az email marketing hatékonyságát.

    Minél több ilyen összefüggést fedezel fel és használsz ki, annál jobban tudod kiaknázni az egyes területekben rejlő lehetőségeket. Ráadásul az összehangolás miatt sokkal optimálisabb eredményt tudsz elérni, mintha csak egy adott tevékenységre fókuszáltál volna.

    Az igazán megtérülő és hatékony csatornák ugyan cégenként eltérőek, azonban létezik az a kötelező minimum, mely hiányában a vállalkozás hitelességén eshet csorba. Egyértelműen csökken a vásárlói bizalom, ha például nincs releváns találat a cégedre vagy márkádra keresve, avagy ha a 2002-es webdesign alapján készült a honlapod.

    Összegyűjtöttük azokat a követelményeket, melyek üzlettípustól, cégmérettől, iparági szektortól függetlenül elengedhetetlenek az online térben:

    1. A saját márka nevedre te legyél az első találat.
    2. Legyen Google my Business oldalad.
    3. Rendelkezz releváns közösségi oldallal.
    4. A honlapod gyorsan töltsön be és legyen mobilbarát.
    5. Legyen néhány jó hír/vélemény rólad.

    Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy mivel a minél eredményesebb vevőszerzés a cél, fontos, hogy azokra a csatornákra helyezd fókuszod, melyek effektívnek bizonyulnak. Hogy honnan tudod, mi számít annak? Mérés, mérés, mérés. Ha nem méred az egyes aktivitások hatását, illetve nem elemzed, hogyan interaktálódnak a felhasználók a vállalkozásod felületeivel, megfosztod magad az optimalizálás lehetőségétől.

    Ha folyamatosan levonod a megfelelő konklúziókat az adatokból és finomhangolsz, közel maximálisra emelheted a ROI-t, azaz a megtérülési rátát. Természetesen nehéz lehet elsőre kiválasztani azokat a kulcsterületeket, melyek felé elköteleződsz, azonban segít, ha átgondolod az alábbiakat:

    1. Mekkora erőforrásod van? Mind emberi, mind pénzügyi, mind szaktudásbeli.
    2. Mennyi időd van kiépíteni az adott csatornát?
    3. Milyen gyorsan van szükséged az eredményre?

    Később, ahogy kapod a visszajelzéseket az egyes csatornák hatékonyságát illetően, úgy tudod meghozni a szükséges döntéseket: inkább kísérletezel és kipróbálsz egy másik területet, vagy a meglévőn változtatsz.

    És hogy miért nevezzük ezt T modellnek? Azért, mert viszonylag széles körben feded le az online marketing különböző részeit, de maximum 2-3 területen igazán fókuszáltan tevékenykedsz. Ez a fókuszáltság adja a T szárát. Ha a keresőoptimalizálást vesszük például, foglalkozhatsz kulcsszóra optimalizált tartalmak írásával, átirányítások helyes kezelésével, megfelelő oldalstruktúra kialakításával, vagy többek között minőségi hivatkozások szerzésével is.

    Természetesen folyamatosan érkeznek a különböző új eszközök, melyek felbolygatják a piacot és mindenkit fogalkoztatva tartanak. Ilyennek számít a voice search, a chat botok, vagy a kiterjesztett valóság térnyerése. Marketing szakemberként és cégvezetőként indokolt lehet kipróbálni az adott újdonságot, azonban sosem szabad megfeledkezni a stratégiai gondolkozásról és tervezésről. A 3 legfontosabb tanács, amit mindenképpen építs be a folyamataidba: mérj, optimalizálj, szolgáld ki a felhasználói szándékot.